אחד מהעקרונות העתיקים ביותר ביהדות הוא "סוף מעשה במחשבה תחילה". עיקרון פשוט אך אפקטיבי, ומומלץ ליישם אותו בכל אספקט של חיינו. בניית אתרים מכווני מטרה מסתמכת באופן מוחלט על אותו עיקרון. אם נקבע את מטרות האתר לפני שנתחיל את מלאכת בניית האתר, סיכויי ההצלחה שלנו יגדלו בכמה מונים.
בניית אתרים מכווני מטרה מתחילה כאשר הלקוח (בעל האתר) עונה על השאלה: מהן המטרות השונות של האתר שלך? התשובה לרוב תהיה מורכבת מאחת או יותר מהאפשרויות הבאות:
- לספק אינפורמציה
- להציג קטלוג מוצרים
- למכור מוצרים בחנות מקוונת
- לאסוף אינפורמציה מלקוחות פוטנציאליים
- להודיע ללקוחות על אפשרויות יצירת קשר
- להציע ללקוחות אפשרויות "שירות עצמי" כגון תשלום חשבונות
אתרי אינטרנט הם אמצעי תקשורת המתבסס על אינפורמציה. לעיתים האתר שלך יכיל אינפורמציה שהגולשים רוצים. במקרים אחרים האתר שלך יכיל אינפורמציה שאתה רוצה לתת לגולשים ושהם לא תמיד מעוניינים בו, ולפעמים אתה רוצה להשיג אינפורמציה מהגולשים באמצעות האתר. אפשר גם להשתמש באתר כדי לסייע לגולשים לשתף מידע זה עם זה.
שילוב מוצלח בין כל האפשרויות הנ"ל הוא אידיאלי
אנשים גולשים באתרי אינטרנט בגלל שהם רוצים להשיג משהו. אם הגולשים לא משיגים את המטרות שלהם, הם עשויים לוותר על האתר שלך וללכת למקום אחר. סביר להניח שהם גם לא ימליצו על האתר למישהו אחר.
ישנם אתרים המסתמכים על היכולת של הגולש לממש מטרה באופן ישיר: ההצלחה של אתרי מכירות כרטיסים וחנויות מקוונות תלויה באופן ישיר ביכולתם של הגולשים לבצע עסקאות ובנכונות שלהם לחזור להשתמש באתר בשנית. אתרים אחרים משיגים את המטרה באופן עקיף, כגון משחקים או תחרויות המקדמות מותג, מחקר שוק באמצעות צ'אט באתר וכו'.
בניית אתרים מכווני מטרה היא אחד מהיעדים החשובים ביותר, אם לא החשוב ביותר בתהליך בניית אתר. זכרו שגולשים לא נכנסים לאתר בשביל להתענג על עיצוב מרהיב או ממשק נוח – אלו הם רק אמצעים להשגת המטרה. אתר מוכרח להכיל אינפורמציה שתעניין את הגולשים, אחרת אין הצדקה לקיומו.