הקמת גוגל
קידום אתרים התפתח מאוד בשנים האחרונות, עם התפתחות האינטרנט ועליית הפופולריות של מנועי חיפוש בכלל וגוגל בפרט, ששמו להם למטרה למיין את כל התוכן באינטרנט.
מאז שנת 1998, בה הוקם, צבר גוגל תאוצה מטאורית והשפיע לא רק על האופן בו אנחנו מחפשים באינטרנט, אלא גם הרבה על מבנה הרשת עצמה. לעומת מנועי חיפוש אחרים כמו יאהו, שעודכן עד לאותה תקופה באופן ידני, פעל גוגל בשיטה אוטומטית שחוללה מהפכה בתחום החיפוש באינטרנט. מנועים אחרים הלכו בעקבותיו אך נשארו, בינתיים לפחות, בפיגור מסויים. רוב המאמצים המושקעים בקידום אתרים במנועי חיפוש מכוונים כיום בעיקר לגוגל.
האלגוריתמים הראשונים של גוגל, כמו page rank, התבססו על הנחה פשוטה: הערכה באינטרנט מבוטאת בצורת לינקים. אתר טוב הוא אתר שיש אליו הרבה לינקים. לינק מאתר חזק שווה הרבה, לינק מאתר חלש שווה פחות אבל עדיין שווה משהו.
ההנחה היתה נכונה באותה תקופה, גוגל הצליח להביא תוצאות רלוונטיות מתוך ים המידע שקיים ברשת. עד מהרה צבר מנוע החיפוש הצעיר פופולריות, ולפתע מיקומים טובים בו הפכו להיות משמעותיים מאוד מבחינת בעלי האתרים.
קידום אתרים (SEO) נולד
החל מאותה נקודה, נוצרה לקישורים מטרה חדשה ונוספת: לא רק להביא תנועה של גולשים שעשויים להתעניין באתר, אלא להשפיע על מנוע החיפוש לדרג את האתר במקום טוב יותר.
עד מהרה נוצר תחום מקצועי חדש: SEO – Search Engine Optimization, המכונה בעברית קידום אתרים. מקדמי אתרים עסקו בתחילה בבנייה אוטומטית של "חוות לינקים" שלינקקו כולן לאותו אתר שרצו לקדם. כל קישור נספר בגוגל, וגם אם היה כוחו מועט, היה לו כוח מינימלי שהתווסף אלפי פעמים.
גוגל הבינו מה עושים מקדמי האתרים, ולא אהבו את זה. הם בנו אלגוריתמים נוספים שסיננו את כוחם של הלינקים, והצליחו לדרג את הרשת במבנה החדש שלה, עם כל התוספות.
סוף עידן התמימות
ומכאן החל משחק חתול ועכבר שממשיך עד היום:
גוגל מעדכנת את האלגוריתם כדי למנוע קידום אתרים בשיטות שלא מוצאות חן בעיניה.
מקדמי האתרים מסתגלים במהירה לאלגוריתמים החדשים, וממציאים דרכים חדשות לקדם אתרים בגוגל.
הכובעים הלבנים – white hat SEO
בינתיים נוצר עוד שינוי מהותי באופי של קידום אתרים: פעם רוב הלקוחות היו מתחומי הקזינו והפורנו, שהיו סוגי העסקים הראשונים שהניבו רווחים מפעילות אינטרנטית. לעתים לחלק מבעלי האתרים הללו היה פחות חשוב באילו שיטות השתמשו לקידום האתר, כל עוד הכסף נכנס.
בתקופה זו קידום האתרים היה בעיקר black hat seo- "כובעים שחורים". לאט לאט חדרו תחומים נוספים אל האינטרנט ואל קידום אתרים, ואיתם השתנה אופי הלקוחות וגם אופי מקדמי האתרים והשיטות.
רוב מקדמי האתרים כיום עובדים בשיטות של white hat seo – "כובעים לבנים", וזאת משתי סיבות עיקריות. אחת, בגלל התפיסה של עבודה בשיתוף פעולה עם גוגל, המתאימה לחברות מותגים רציניות הרבה יותר. השניה, black hat seo הפך קשה יותר ומשתלם פחות בשנים האחרונות, עקב מאמץ מתמשך של גוגל.
קידום אתרים כיום
לאחר כעשר שנים של אבולוציה, קידום אתרים הפך לתחום שמצריך ידע רב בתחומים שונים. כמעט כל אתר שמוקם כיום נוצר במטרה להביא תנועת גולשים ולהגיע למיקומים על ביטויים מסויימים במנועי חיפוש. כל פרט באתר, החל מקודים תקינים, דרך מבנה נכון, כמות ואיכות הטקסטים המופיעים בו, משפיע על הקידום שלו. גם לינקים מאתרים חזקים ורלוונטיים משפיעים על האתר במידה ניכרת.
בגלל אופיו של התחום, קידום אתרים משתנה ללא הרף, ועל מנת להשאר תמיד גבוה עובדים אנשי מקצוע המתעדכנים בנעשה כל הזמן.